Legalisering av et dokument er nødvendig for at dokumentet skal ha juridisk kraft i utlandet. Det vil si at hvis et dokument som er utgitt i Norge skal brukes i andre land, så må dokumentet legaliseres.
Poenget ved legalisering er å bekrefte myndighet, riktighet av underskrift og stempel til tjenestemannen som har utgitt dokumentet.
Det finnes spesielle krav til dokumenter som skal legaliseres. Man bør også huske på at enkelte land krever ingen legalisering. For eksempel for skandinaviske land er det nok med notarial bekreftelse av underskriften. Bortsett fra det er det noen dokumenttyper som skal ikke legaliseres i det hele tatt.
Bruk av apostille stempelet – denne prosedyren blir brukt når landet der dokumentet skal brukes, har skrevet under på Hague konvensjonen fra 1961.
Hvis landet ditt ikke er på listen av land som har skrevet under på Hague konvensjonen fra 1961, kan man henvende seg til Utenriksdepartamentet for å få dokumentet legalisert. Man kan enkelt skaffe seg et apostille stempel hos Fylkesmannen helt gratis.
Dersom du vil lese mer detaljert rundt legalisering, apostille stempel osv, kan du trykke her.